PARÇALAR SINIR KAPISINDA KALDI
Koronavirüs nedeniyle Çin ve Avrupa'daki parça üretiminin durması, Türkiye otomotiv sanayisini de olumsuz etkilenmesi bekleniyor. Dünyanın birçok ülkesinden parça satın alan Türkiye otomotiv sanayicilerinin parça tedariğinde zorlanmaya başlayacak. Bu soruna şimdi de göçmen krizi nedeniyle sınır kapılarının kapatılması eklendi. Yunanistan sınırı kapalı. Avrupa'dan parça taşıyan TIR'lar Bulgaristan sınırını kullanıyor. Ancak buradan geçişte kolay değil. TIR'lar iki-üç gün gecikmeyle giriş yapabiliyor. Parça tedariğinde yaşanan sorunun uzun sürmesi Türkiye'deki ana sanayi ve yan sanayı fabrikaların üretimini olumsuz etkileyebilir. Fabrikalar sorun çözülene kadar kapılarına kilit vurabilir.

VİRÜS OTO TALEBİNİ ETKİLEMEDİ
Koronovirüsün Türkiye sınırlarına girmesiyle birlikte gözler otomobil bayilerine çevrildi. Türkiye'deki otomobil yetkili servislerinin çatı örgütü OYDER Yönetim Kurulu Başkanı Murat Şahsuvaroğlu, showroom trafiğinde düşüş olmadığını söyledi. Döviz kurları karşısında otomobilin cazibesini koruduğunu ifade eden Şahsuvaroğlu, "Koronavirüs vaka sayısının artması, okulların tatil edilmesi tüketicileri nasıl etkileyecek göreceğiz" şeklinde konuştu.

AVRUPA'DA ÜRETİM DURDU
Koronavirüs nedeniyle Avrupa'nın birçok ülkesinde otomotiv üretimi durdu. Fiat Chrysler Automobiles dört fabrikasını geçici olarak kapattı. Pirelli İtalya'daki fabrikasında üretimi yavaşlattı. Ferrari fabrikasında üretim 27 Mart'a kadar durduruldu. Volkswagen Grubu da tedarik sorunundan muzdarip. Grup İspanya'daki iki tesisinde üretimi durabileceğini açıkladı. Tedarik sıkıntısı yaşayan Seat'ın Martorell fabrikasında üretim durabilir. Bu fabrikada Seat Ibiza, Leon, Arona ve Audi A1 Sportback üretiliyor.

DAKİKALIK KİRALAMA TALEBİ ARTTI
Türkiye'de koronavirüs vakasının görülmesinin ardından tüketiciler toplu taşıma araçlarından uzak durmaya başladı. Otomobili olanlar kendi araçlarıyla işlerine gitmeye başlarken, otomobili olmayanlar da dakikalık kiralamayı tercih etti. İstanbul ve İzmir'de bu hizmeti veren Moov by Garenta'nın araç kiralama sayısı yüzde 5 artış gösterdi.

 

 

 

 

 

Koronavirüs Türkiye otomotiv sanayisini olumsuz etkiledi. Ford Otosan, Toyota, Honda, Mercedes- Benz ve MAN üretimlerini durdurdu. Üretimi askıya alan fabrika sayısı 8’e çıkarken, 36 bin çalışan izne çıkarıldı

Koronavirüs tehdidi, virüsün parça tedariğinde yol açtığı sıkıntı ve siparişlerin iptal edilmeye başlanması gibi gerekçelerle fabrikalar şalter indirmeye başladı. Ford Otosan, Toyota, Honda, Mercedes- Benz ve MAN üretimlerini durdurma kararı aldı. Böylece Türkiye otomotiv sanayisinde üretim neredeyse durma noktasına geldi. Oyak Renault, Tofaş ve Hyundai Assan ise üretime devam ediyor.

YÜZDE 52 İŞİ BIRAKTI
Otomotiv Sanayi Derneği verilerine göre, otomotiv ana sanayinde çalışan sayısı 50 bin. Üretime ara veren firmalarda çalışan sayısı ise 26 bin 547 kişi. Buna göre otomotiv sanayisinde çalışanların yüzde 52'si işi bırakmak zorunda kaldı. Geri kalan 23 bin 557 kişi ise mesaiye devam ediyor. Yaklaşık 10 bin yan sanayi çalışanıyla birlikte, koronavirüs nedeniyle iş bıkaranların sayısı 36 bini buluyor. Ford Otosan, Gölcük, Yeniköy ve Eskişehir'deki üç fabrikasında üretim yapıyor. Gölcük fabrikasında Transit ve Custom, Yeniköy fabrikasında Courier modelleri, Eskişehir'de ise kamyon ve çekicileri ile motor ve motor sistemleri üretiliyor. Şirkette 8 bin 290'ı mavi yakalı olmak üzere toplam 10 bin 899 kişi çalışıyor. Honda Türkiye Şekerpınar Fabrikası'nda Honda Civic Sedan modelini üretiyor. Şirkette çalışan sayısı 1.235. Bu sayının 918'i mavi yakalı. Toyota Türkiye Sakarya tesislerinde Corolla Sedan ve C-RV modellerinin üretimini gerçekleştiriyor. Toyota Türkiye'de 4 bin 894 mavi yakalı olmak üzere toplam 5 bin 244 kişi çalışıyor. Mercedes-Benz Türkiye, İstanbul Hoşdere fabrikasında otobüs ve Aksaray fabrikasında ise kamyon üretiyor. İki fabrikada çalışan mavi yakalı sayısı 4 bin 600 kişi. Mercedes- Benz Türkiye'nin beyaz yakalı çalışanlarla birlikte toplam istihdamı 6 bin 298. Ankara'daki tesisinde otobüs üreten MAN'da 2 bin 416'sı mavi yakalı olmak üzere 2 bin 871 kişi çalışıyor.

AVRUPA SİPARİŞLERİ İPTAL EDİYOR
OTOMOTIV Sanayi Derneği'nin (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün, tüm dünyayı etkileyen koronavirüs salgınının Türkiye otomotiv sektörünü de olumsuz etkilemeye başladığını söyledi. Yenigün, şöyle devam etti: "Hızla yayılan salgının merkez üssü son günlerde Avrupa oldu. İhracatının yüzde 80'den fazlasını AB ülkelerine gerçekleştiren otomotiv sanayimizde, üç nedenden dolayı üretimde ciddi aksaklık ve kayıplar yaşanmaya başladı. AB pazarlarındaki ani düşüş bazı ülkelerden ekonomik gerekçelerle sipariş iptalleri geldi. Sınır geçişleri ve limanlarda yaşanan kesinti ve yavaşlamalar sebebiyle lojistik süreçlerinin sürdürülmesine ilişkin problemler söz konusu. Ayrıca Avrupa'da birçok fabrikanın üretimini durdurması ile birlikte parça tedariğinde yaşanan zorluklar var. Bu durum sanayimizin üretimi ve ihracatını olumsuz etkileyecek."

AVRUPA SİPARİŞLERİ İPTAL EDİYOR
OTOMOTIV Sanayi Derneği'nin (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün, tüm dünyayı etkileyen koronavirüs salgınının Türkiye otomotiv sektörünü de olumsuz etkilemeye başladığını söyledi. Yenigün, şöyle devam etti: "Hızla yayılan salgının merkez üssü son günlerde Avrupa oldu. İhracatının yüzde 80'den fazlasını AB ülkelerine gerçekleştiren otomotiv sanayimizde, üç nedenden dolayı üretimde ciddi aksaklık ve kayıplar yaşanmaya başladı. AB pazarlarındaki ani düşüş bazı ülkelerden ekonomik gerekçelerle sipariş iptalleri geldi. Sınır geçişleri ve limanlarda yaşanan kesinti ve yavaşlamalar sebebiyle lojistik süreçlerinin sürdürülmesine ilişkin problemler söz konusu. Ayrıca Avrupa'da birçok fabrikanın üretimini durdurması ile birlikte parça tedariğinde yaşanan zorluklar var. Bu durum sanayimizin üretimi ve ihracatını olumsuz etkileyecek."

AVRUPA SİPARİŞLERİ İPTAL EDİYOR
OTOMOTIV Sanayi Derneği'nin (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün, tüm dünyayı etkileyen koronavirüs salgınının Türkiye otomotiv sektörünü de olumsuz etkilemeye başladığını söyledi. Yenigün, şöyle devam etti: "Hızla yayılan salgının merkez üssü son günlerde Avrupa oldu. İhracatının yüzde 80'den fazlasını AB ülkelerine gerçekleştiren otomotiv sanayimizde, üç nedenden dolayı üretimde ciddi aksaklık ve kayıplar yaşanmaya başladı. AB pazarlarındaki ani düşüş bazı ülkelerden ekonomik gerekçelerle sipariş iptalleri geldi. Sınır geçişleri ve limanlarda yaşanan kesinti ve yavaşlamalar sebebiyle lojistik süreçlerinin sürdürülmesine ilişkin problemler söz konusu. Ayrıca Avrupa'da birçok fabrikanın üretimini durdurması ile birlikte parça tedariğinde yaşanan zorluklar var. Bu durum sanayimizin üretimi ve ihracatını olumsuz etkileyecek."